Thursday, March 20, 2014

PENJAGAAN AYAM KACUK: SAMPAI BOLEH JUAL

As Salam dan Salam Sejahtera.

Seperti yang saya janjikan dalam post sebelum ini, saya akan tunjukkan beberapa gambar reban ayam saya.  Berikut adalah gambar dalam reban besar saya 60 kaki x 60 kaki.  Saya pecahkan kepada beberapa ruang untuk setiap batch yang berlainan.

Anak ayam berusia 2 minggu dalam reban didik.
 1.   Reban Didik.  Preferably untuk anak ayam dari usia 3 hari hingga 3 minggu.  Reban ini berkeluasan 3' x 6' dan boleh memuatkan anak ayam 100 ekor sehingga umur 3 minggu. Dari segi pemakanan, biasanya saya beri dedak starter 25kg sampai habis dan baru dialihkan ke compartment khas untuk mereka.   Make sure, makanan dan air sentiasa mencukupi. Air perlulah dicampur dengan vitamin.  Daun pisang muda/lembut sudah boleh diberi apabila anak ayam mencecah 2 minggu.


Ayam berusia 1 bulan 
2.  Adult Compartment.  Orang lain tak pernah guna nama ni.  Saya dulu. Compartment ini adalah ruang untuk anak-anak ayam membesar.   Ingat! compartment tersebut perlulah dibersih dan dispray dengan EM sekurang-kurang sehari sebelum anak-anak ayam ini dilepaskan.  Saya tidak mencampurkan ayam-ayam dengan ayam dari batch lain.   Cara ini senang untuk saya menjaga diet, kesihatan, keselesaan serta berat mereka.  Keluasan compartment 6' x 10' sudah memadai untuk 100 ekor ayam. Jangan lupa buat tangga ayam supaya ayam-ayam yang kenyang dapat rehat dan tidak diganggu oleh ayam-ayam yang lain.  Ayam-ayam yang selalu lepak atas tangga ayam tu, selalunya cepat kena jual sebab mereka cepat besar.  So, tengok gambar tu, sapa yang kena (jual)?

Itulah dia kaedah yang saya gunakan.  Seperkara lagi, jangan lupa gantung pelepah-pelepah pisang di sekeliling compartment tu.  Kalau tak cukup pelepah di dalam kawasan kita, pergi ambik kat tepi-tepi jalan, hujung-hujung kampung atau tepi-tepi highway.  Kesian pulak kat makcik-makcik yang jual nasi lemak...
Ayam 8 minggu berat 1.4kg sedia untuk dijual

Biasanya bab mencari daun pisang ni, pekerja saya lah.  Sekali ambik sampai 20 pelepah.  Setiap compartment dia gantung sampai 6-7 pelepah bergantung kepada saiz dan bilangan ayam.  Bila ada daun seperti ini dalam reban, saya dah tak perlu lepas ayam-ayam ni ke luar reban.  Pening kepala nak halau mereka masuk.  Kaedah ini terbukti mempercepatkan tumbesaran ayam, meningkatkan berat dan mengurang kadar kematian ayam.

Ingat! Bagi makan, bagi makan juga tapi tahi ayam jangan lupa dibuang.  Kebersihan lantai mestilah diberi perhatian yang serius.

Itu je cerita saya pasal teknik menternak ayam kampung kacuk.  Mudah dan murah!

1 comment: